4 Nis 2007
Ayak İzlerini Dinamitleyen Avcılara Hoşgörü
Hazine avcıları tarihi tapınak harabelerini dinamitlemişler.
Anadolu kültür zenginliklerinin ayak izlerini ararken inanılmaz öyküler dinliyoruz.Bu öykülerin çoğu hazine avcıları ve tarihi eser kaçakcılarıyla alakalı.Antalya bölgesinde 150 'ye yakın antik kent ve bunun iki katı kadar antik tapınak olduğu söyleniyor.Bu harabelerden geçinen büyük bir de avcı ve kaçakcı kesimi varmış.
Belek 'de Belediye 'nin yeni hizmete açtığı plaj tesislerinde 'Misafirhane Restoran 'da çimler üzerinde denize bakarak yemek yiyoruz. Deniz kıyısında halka açık mükemmel tesisler.Yan masalarda yerli halk ve yabancı halk karışık oturmuş yemeklerini yiyiyorlar.Almanlar,İngilizler,Kuzey Avrupa halkları ve Belek'liler.Çevrede mülk edinmiş büyük bir yabancı koloni var.Birlikte huzur içinde yaşıyorlar.
Belek bölgesine Anadolu'nun her yerinden göç eden binlerce kişi yeni bir yaşam kurma uğraşı veriyor.İş arayan kitleler , Belek 'de 5 yıldızlı otellerde , hediyelik eşya satan dükkanlarda,inşaatlarda iş buluyorlar.İnşaatlarda çalışanlar genel olarak doğulu.Aralarında Kürtçe konuşuyorlar . Otel ve restoranlarda çalışanlar ise daha farklı kentlerden geliyorlar.Konya,Burdur,Eskişehir,Ordu,Trabzon ve diğer kentlerden gelen , bir gelecek düşü kuran genç insanlar.
Avrupalıların çoğu emekliliği huzur ve güneş içinde geçirmek isteyenlerden oluşuyor.Ruslar ise ticaret amacıyla gelmişler. Belek civarında mantar gibi türeyen kooperatif villarından satın almışlar.Kış aylarını Belek'de geçiriyorlarmış.
Kültürel farklılıklar hemen kendini belli ediyor. Kırsal kültür,Kasaba kültürü,Kent kültürü,Kuzey Avrupa kültürü,Rus kültürü ,Doğu kültürü birbirine karışıyor.Kültürel iletişim nasıl sağlanıyor acaba diye baktığımda , pek içinden çıkamadım.Avrupalılar Türkçe konuşmuyorlar.Denemiyorlar bile .Almanlar Almanca konuşuyor , İngilizler İngilizce .Ruslar ise Türkçe konuşuyorlar.Konuşmak için çaba gösteriyorlar.Kelimeleri birbirine çarpa çarpa dertlerini anlatıyorlar.
İletişim genel olarak yeme ,içme ve eğlence üzerinde yoğunlaşıyor.Doğal olarak bu üç alanda kültürel değişimin sağlanması beklenebilir. Ama yerel kültürü taşıyanların yapısının karmaşıklığı işi güçleştiriyor.Yerliler servis veren konumunda .Tüm iletişim kalıplarının kuru yabancıları memnun etmeye göre ayarlanıyor, daha doğrusu uyduruluyor.Belek bölgesinde yabancılara yönelik etkin bir dönüşüm sağlanmış.Yiyecek, içecek,eğlence biçimleri bedelini ödeyen müşterilerin istekleri doğrultusunda ,onları memnun etmek üzere süratle değiştiriliyor.
Antik kentleri gezerken,oralarda bundan 1700 yıl önce yaşayan halkın nereye kaybolduğunu merak ediyorum. MS.200-300 yıllarında inşa edilen bu kentlerde yaşayan insanlar dillerini,kültürlerini,izlerini sürebileceğimiz her türlü ip ucunu alıp yok olmuşlar.Geriye bugün yıkıntıya dönüşen muhteşem mimari şaheserleri bırakmışlar.O kentleri,tapınakları,hamamları inşa eden insanlarla bugün Belek 'de Kadriye 'de ve Antalya 'nın her yerinde bir çirkinlik abidesi gibi sırıtan yapıları yapan kişiler aynı kültürden olamazlar.
Side antik kentini kuranlar,Kaş kalkan ve tüm Akdeniz ve Ege kıyılarındaki kentlerde yaşayan halklar nereye gittiler ? Bugün burada yaşayan bu insanlar nereden geldiler ? Günlük yaşam acaba bugünkünden çok mu değişikti.Bu soruların yanıtlarını bulmak için çok kapsamlı bir araştırma yapmak gerekiyor .Broşürlerde,kitapçıklarda kısa notlarla anlatılan tarih doğru olamaz . Bence bu bölgelerin gerçek kültürel tarihi yazılmayı bekliyor .Bunu kimler yazacak bakalım.
Bölgede yaşayan insanların fakirliği ve tek boyutluluğu hemen her yerde açıkca görülüyor.Kavgaya dönüşen münakaşalar,yolda yürüyen yabancılara uygulanan taciz öğesi çok kuvvetli satış teknikleri,bayanlara bakışlardaki salyalı gülümsemeler,para için anında tersine dönüşen prensipler burada farklı türde bir değişim yaşandığını gösteriyor.
Aradığımız ayak izleri bunlar olamaz .Bunlar ayak izlerini yok eden hazine avcıları.Antik kent harabelerinde hazine olduğu söylentileri kahvehanede sabahtan akşama kadar oturan kişilerin düşlerini süslüyor.
Sonra bir gece kazı yapılan harabelerin olduğu yerde kazı işlemini hızlandırmak için dinamit kullanmayı akıl ediyorlar.Kullanıyorlar.Ayak izlerinin silindiğini düşünmüyorlar bile .Burada her şeyi paraya dönüştürmek tek geçerli kültür.
Bu ne olduğu belirsiz bencil yoz kültürü meşrulaştırmak için hoşgörü isteyenler de var.Ne yapıp yapıp her şeyi paraya dönüştürme kültürü için hoşgörü talep eden kişilerin kültürü hızla yayılıyor.
“Kremna (Κρεμνα)`
Uçurumun kıyısında bir Pisidia kenti. Klasik Yunanca "Uçurum" anlamına gelen (κρημνός) kelimesinden yola çıkarak adının veril...
-
'Alegori', daha dar bakarsak, Batı Avrupa'nın ortaçağda başına tac ettiği bir anlatım yöntemidir. Tanımlayıcı özelliği, en kısa ...
-
Prologos ( προλογοσ) Balat eski adıyla “Palation” ya da “Petrion” olan semti Konstantinopolis’in Rumları “Phanariots” olarak ad...
-
Önce Modernizmi anlamak gerekir . Modernizm genelde, on dokuzuncu yüzyıl sonu ile ikinci dünya savaşı'nın başlangıcına kadar olan dönem...